Headlines

/Headlines

De auto-industrie snakt naar chips. Hoe kun je de productie opvoeren?

‘We zijn uitverkocht.’  Dat zinnetje past bij een supermarkt waar hamsteraars er met het toiletpapier vandoor zijn. Maar de Nederlandse chipfabrikant NXP gebruikt het nu ook. De vraag van NXP’s klanten, vooral autofabrikanten, is zo groot dat de productiecapaciteit de komende maanden uitverkocht is. Lees verder Bron: nrc.nl]

5,7 miljoen euro voor hybride energieopslagsystemen

Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat trekt 5,7 miljoen euro uit voor FLEXINet. Het FLEXINet-consortium zal, de komende jaren, werken aan hybride energieopslagsystemen: systemen waarmee zowel warmte als elektriciteit opgeslagen kan worden. Lees verder [Bron: tudelft.nl]

Nederlandse scale-up Nearfield vult het metrologie-gat in de mondiale chipindustrie

ASML mag er dan in geslaagd zijn technologie te ontwikkelen voor het produceren van nog snellere chips die nog energiezuiniger zijn, dat gaat wel gepaard met een nieuwe uitdaging. Het snel en betrouwbaar meten van de dimensionele parameters van de steeds complexere 3D-structuren die de chips vormen, bezorgt de metrologiewereld grote hoofdbrekens. Maar er is nu een new kid on the block die net zijn eerste, bijzondere in-line metrologiesysteem heeft verscheept. Lees verder [Bron: linkmagazine.nl]

Waterstofpasta als brandstof

Waterstof wordt steeds vaker gebruikt voor auto’s en bussen. Een groot nadeel is dat het onder hoge druk (700 bar) opgeslagen moet worden in een versterkte tank. In een auto past zo’n tank, maar voor bijvoorbeeld scooters is het geen optie. Lees verder [Bron: technischweekblad.nl]

Gaat Europa voor eigen hoogwaardige chipfabriek? ‘Het wordt lastig, maar het kan lukken’

EINDHOVEN - Europa moet een eigen geavanceerde chipfabriek krijgen op het continent. De Europese Unie wil zo de toenemende afhankelijkheid van met name Aziatische chipfabrieken indammen. ‘De achterstand op Amerika en China is groot, maar wij hebben ASML.’ Lees verder [Bron: ed.nl]

How do you end up working on a Mars Rover?

The Mars 2020 mission, including the Perseverance Rover, is about to make its descent onto the red planet. This mission has been nearly a decade in the mission, and required the expertise and hard work of hundreds of scientists and engineers. We chatted with Mohamed Abid, Deputy Chief Mechanical Engineer, and Christina Hernandez, Payload Systems Engineer at JPL about their work, and what brought them to NASA. Watch the video [Source: Engadget]

Eindhovens bedrijf zet volgende stap in technologie die bloedvaten zichzelf laat repareren

EINDHOVEN - Een dotterbehandeling waarna het bloedvat uit zichzelf weer terug groeit. Dat is de belofte van startup STENTiT uit Eindhoven. Dat bedrijf zet nu een volgende stap richting productie van de regeneratieve stents. Lees verder [Bron: ed.nl]

Na PAL-V, Toyota en Google wil nu ook Volkswagen een vliegende auto bouwen

Hoewel andere bedrijven ver gevorderd zijn met de ontwikkeling van een vliegende auto, is het produceren van deze nieuwe voertuigen niet gemakkelijk. Niet alleen is het lastig om toegang tot de openbare wegen te krijgen, ook loopt een aantal van de makers tegen problemen aan met accuvermogen en hogere kosten voor de materialen. Lees verder [Bron: businessinsider.nl]

Autofabrikanten delen onderling voertuigdata in Europa

 De Amerikaanse autofabrikant Ford gaat in Europa data delen die door zijn ‘connected cars’, ook wel ‘IoT op wielen’ genoemd, worden vergaard. Het ‘Ford Local Hazard Information‘-systeem verzamelt met name gegevens over zaken als het gebruik van mistlampen en plotseling afremmende voertuigen. De informatie wordt voortaan met connected modellen van BMW, Mercedes Benz en Volvo gedeeld. Ford zegt dat het andere automerken vrij staat om zich aan te sluiten bij het datadeel-initiatief. Lees verder [Bron: iotjournaal.nl]

TU Delft en ASML brengen niet-zichtbare materialen op nanoschaal in kaart met ultrageluid

De steeds verdere miniaturisatie van elektrische componenten in de industrie vereist een nieuwe beeldvormende techniek op nanometerschaal. De Delftse onderzoeker Gerard Verbiest heeft samen met ASML een eerste proof-of-concept methode ontwikkeld die ze nu verder uit gaan werken. De methode gebruikt hetzelfde principe als een echoscopie bij zwangerschappen, maar dan op een veel en veel kleinere schaal. Lees verder [Bron: tudelft.nl]